Ma a nagyobbik gyerkőccel (2,5év) a színekkel játszottunk. A kicsi is besegített a közös alkotásba, ezt mutatom most meg nektek :)
A nagy számára már ismerős terep a festés, sokat játszunk vele, rengetegszer kell elővenni. Tegnap egy családi összejövetel során is előkerült, és kézlenyomatokat készített, színeket kevert össze magától. Ebből lett egy szép színes kép (ami azóta a hűtőn díszeleg :D), s gondoltam, miért ne lehetne továbbgondolni az előző napi spontán saját játékát, és technikát egy irányított célzottabb játékba.
A festéket és a színeket jól ismeri, így egy kicsit többet akartam megmutatni neki. A terv egy virág készítése volt, amiben a fő színeket és a keveréküket figyeltük meg. A belsejére egy 3 részre osztott kört festett ki először az alapszínekkel, kékkel, sárgával és pirossal. Majd jött a mókás rész. Az egyik kezét az egyik fő színnel, a másikat a másik fő színnel kentük meg. Azután össze kellett dörzsölnie a két tenyerét, alaposan, hogy a két festék szépen összekeveredjen. Ha ez kész volt, jöhetett a kézlenyomat. Ezután ecsetet és vízfestéket kapott, amivel ha kedve volt, próbálkozhatott a színkeveréssel, de nem volt semmi konkrét feladat, azt festett ami jól esett (ebből egy óriási szörny készült fekete, lila és kék végszínekből, ezt most nem mutatom meg :D)
A kicsi (1év) még a felfedezés korszakában van, élmény számára a festékkel való játék és ismerkedés, semmiképp sem irányítom az ő alkotását. Kapott festéket, lapot, és ő egyedül (persze felügyelettel de határok és elvárások nélkül) ismerkedhetett a technikával. Az már a ti döntésetek, hogy ezeket aztán felhasználjátok e valamihez, vagy egy az egyben kiteszitek valahova. A mi közös alkotásunkba pont beleillett a kék, sárga és zöld mázolmánya, amit ollóval igazgattam meg a közös képhez.
Így sikerült a mi közös színvirágunk. A virág a nagy munkája, a felhő, napocska, virág szára és a fű a kicsi munkájából van kivágva:
A legkisebbeknek is bátran adjatok eszközöket, teremtsetek lehetőséget az alkotásra, az eszközökkel való ismerkedésre, hiszen saját maga képességeinek felfedezése, a kreativitás és önálló alkotás mind ezekből a felfedezésekből táplálkozik. Ha új eszközt adtok a kezükbe, legyenek bármekkorák, adjatok lehetősége önállóan manipulálni vele, kipróbálni, mit lehet, mit nem, mi tetszik neki és mi kevésbé.
Azzal, hogy nem irányítjuk a tevékenységet nagyon sokat segítünk neki kreativitásuk, gondolkodásuk, emlékezetük, problémamegoldó képességük, szem-kéz koordináció fejlesztésében. Neki magának kell felfedezni, hogyan hagy nyomot a papíron, hogyan kell megfogni az ollót vagy használni a ragasztót. Kezdetben ez egy játék. nyomot hagyni a papíron.(http://kreativotletborze.blogspot.hu)
A színekkel való játék mindig izgalmas, és rengeteg lehetőség van a felfedezésre. Színérzet-fogalom társítás (színek neveinek tanulása), szem-kéz koordináció, az érzékelés, a kreativitás, finommotorika, esztétikai érzékenység, alkotókedv, vizuális emlékezet, s még sok más területre van hatással ez a kis közös tevékenység.