Nagylányom (2,5) megtalálta a formalyukasztóimat. Játszottunk egy izgalmasat a kis mintákkal.
A lyukasztott minták több játéklehetőséget rejtenek magukban. Nálunk leginkább a ragasztás technikája volt az újdonság, amit szerettem volna megmutatni neki. Ehhez többféle játékot találtunk ki.
1. Halmazképzés
A kivágott mintákat 3 kategóriába soroltuk. Közlekedési eszköz (vagy számára érthetőbb módon, "amivel utazni lehet"), növények, állatok. Azért lett ez a három kategória, mivel mindenképp a megtalált formalyukasztós bőröndöket kellett használnunk, próbáltam a meglévő készletből a könnyebben érthetőket kivenni.
2-3 éves korban lehet csak színhalmazokat képezni, ilyenkor a mintákat véletlenszerűen a 3 színű papírból lyukasszuk ki, és úgy válogassuk őket azonos helyre. Lehet színeket és formákat kombinálni, 0-2-4-8 lábú állatokat/ fákat-virágokat különválogatni, olyan témát választani amit könnyebben megért, majd haladhatunk a bonyolultabb fogalmak, csoportosítások felé. Kezdetben lehet 2 csoport, majd fokozatosan lehet növelni a lehetséges halmazok számát. Nálunk a színhalmazok alkotása már túl egyszerű lett volna, ezért nem ezt választottam.
2. Történet alapján formák beillesztése
Saját magunk által kitalált történetet mesélünk, s közben az a feladata, hogy a mese alapján minden hiányzó darabot a helyére tegyen.
2. + Történet alapján beillesztés, irányokra ügyelés
A történetet kiegészíthetjük irányokkal, helyzetmeghatározással, neki kell helyesen beilleszteni a hiányzó elemet az adott helyre. (Jobbra-balra, közé, fölött, alatt, mögött, előtt, mellett, benne)
3. Sorminta alkotás
Nagy odafigyelést igénylő feladat, 4 éves kortól a legegyszerűbb sormintát már tudják folytatni. Kezdetben 2 elemből állót, felváltva váltakozót kezdjünk el, amit majd ő fejez be a megadott szabály szerint. Később lehet bonyolítani több elemmel, különböző sorrendekkel. Nagyon jó gyakorlat a figyelem, megfigyelőkészség, kitartás, gondolkodás, szabálykövetés, matematikai készségek fejlesztéséhez. Lehet egyenes és görbe sávot felrajzolni, ennek ívét természetesen követniük kell az alkotás során.
4. Szabad díszítés
A ragasztás, apró minták felhelyezése kiváló finommotorikai gyakorlat, bátran kiélhetik a kreativitásukat az önálló alkotás során.